قطع برق آسانسور شب اول كنسرت «شجريان» را با تاخير مواجه كرد

 گزارش خبرنگار موسيقي فارس،كنسرت جديد شجريان با گروه شهناز از جمله كنسرتهايي بود كه در روز اول بازار سياه بليت را به اوج رسانده بود چرا كه بسياري از مردم كه از طريق اينترنت اقدام به تهيه بليت كرده بودند علي‌رغم پرداخت هزينه ،نتوانسته بودند بليت خود را دريافت كنند. اين مسئله با فروش غير قانوني به روش بازار سياه تا حدودي حل شد و اين افراد با در دست داشتن بليت‌هاي 150 و بعضا 65 هزار توماني به تالار بزرگ كشور راه يافتند تا شاهد هنرنمايي استاد آواز ايران با گروه جديدش باشند اما مدت طولاني را بر روي صندلي‌هاي تالار گذرانند تا استاد وارد صحنه شوند. دليل اين امر هم چيزي نبود جز قطع برق آسانسور تالار وزارت كشور!
يكي از حاضران مطلع در سالن كه خود را از عوامل اجرايي كنسرت معرفي كرد در تماس با خبرگزاري فارس در اين زمينه گفت: تاخير استاد شجريان براي ورود به سالن هنگام ورود به تالار به اين دليل بود كه ايشان پس از سوار شدن به آسانسور با قطع برق مواجه شد و تلاش مسئولان براي راه‌اندازي مجدد آسانسور مدتي به طول انجاميد.
هرچند به نقل از يكي از بينندگان اين كنسرت، استاد شجريان روي صحنه اعلام كرد كه نوازندگان گروهش در آسانسور محبوس شده بودند. وهمين عامل تاخير در آغاز شب نخست كنسرت است.
در هر صورت شب نخست كنسرت شجريان با يك ساعت تاخير شروع شده اما صدا برداري و نامناسب بودن سيستم صوتي و حتي فيلمبرداري و عكسبرداري مخاطبان ،ناراحتي شجريان را بر انگيخته و باعث شده وي تذكراتي را هم به صدابردار و هم به حضار دهد.
اين كنسرت از زمان اعلام شده تا پايانش حدود 4 ساعت به طول انجاميدكه در واقع جزء طولاني‌ترين كنسرتهاي استاد مسلم آواز ايران بوده است.
به گزارش فارس،اين كنسرت از قبل از شروع نيز حواشي‌هايي را نيز داشته است كه از آن جمله عدم دعوت از خبرنگاران و نيز عدم فروش بليت به مراكزي چون معاونت هنري ارشاد و نهادهاي مرتبط با موسيقي است كه در اين راستا تصور همگان بر اين بود كه خانه موسيقي شايد تنها نهادي باشد كه توانسته براي اعضايش بليت خريداري كند چرا كه شجريان خود رئيس شوراي عالي خانه موسيقي است. اما گويا اين نهاد نيز علي رغم اينكه سال گذشته در برگزاري كنسرت شجريان مشاركت هم داشته از اين مسئله مستثني نبوده و نتوانسته براي اعضايش بليت خريداري كند به طوري كه در اطلاعيه‌اي كه اين خانه در سايت خود منتشر كرده،آورده است كه خانه موسيقي هيچ سهميه‌اي از بليت‌هاي كنسرت گروه شهناز به خوانندگي شجريان براي توزيع بين اعضاي خانه ندارد.در واقع هيچ بليتي براي عرضه به اعضاي خانه در اختيار اين نهاد قرار نگرفته است.
تلاش خبرنگار فارس براي تماس با برگزاركنندگان اين كنسرت براي پي‌گيري مسائل پيش آمده هنوز بي‌نتيجه مانده است.
كنسرت محمدرضا شجريان با گروه شهناز 5 شب ديگر در تالار بزرگ كشور برگزار مي‌شود.


سرانجام پس از گردش تور دور دنيا، حاشيه‌ها، سرگرداني مشتاقان و فروش دوساعته‌ي تمام بليط‌ها، بليط‌هاي يك‌صدو50 هزار توماني، حذف همه‌جانبه‌ي خبرنگارها و...، صداي استاد آواز ايران بلند شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا شجريان با گروه "شهناز" در تالار بزرگ کشور در حالي همراه شد كه اين برنامه که طبق اعلام برگزارکنندگان، به‌خاطر آنچه كه "مستقرنشدن به‌موقع حاضران، گيرافتادن تعدادي از عوامل در آسانسور تالار و طولاني‌بودن صف سرويس‌ها" اعلام شد، با تأخير يك ساعته، در نخستين شب ساعت 21 آغاز و در شب دوم اجرا هم بدون عنوان‌ شدن اين عوامل حوالي ساعت 20:30 اجرا شد. محمدرضا شفيعي كدكني و هوشنگ ابتهاج ازجمله ميهمان‌هاي ويژه‌ي شجريان به‌شمار مي‌رفتند. برخي از مسؤولان و معاونان وزارت كشور نيز در اين كنسرت حاضر بودند.

گروه با همان لباس‌هاي رنگي اجراي سال‌هاي گذشته در تهران و اصفهان به صحنه آمدند. تنظيم صدا مشكلاتي را در اجرا به تكرار به‌وجود مي‌آورد. تا جايي كه باعث عصبانيت محمدرضا شجريان شد.

بخش نخست اجرا "رندان مست" بود در دستگاه "همايون" و پيش‌درآمدي از ساخته‌هاي مجيد درخشاني آغاز شد.

پس از نخستين قطعه‌ي شجريان در حالي كه از ميزان زياد دوربين‌هاي موبايلي كه در دستان حاضران به هوا بلند شده بودند به‌خشم آمده بود، به حاضران تاكيد مي‌كرد در صورت ادامه عكاسي و فيلم‌برداي اجرا را ادامه نمي‌دهد. اين اعتراض در طول اجرا و شب دوم هم ادامه داشت تا جايي كه وي حتا مورد به مورد تذكر مي‌داد.

اين درحالي است كه سال‌هاست هيچ عكاس خبري اجازه‌ي عكاسي از كنسرت‌هاي ايران محمدرضا شجريان را ندارد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اجرا، گروه قطعه‌ي "زنگ شتر" را اجرا كردند و بعد از آن قطعه‌ي ساز و آوازي با غزل حافظ؛ "چشم ياري" را شجريان خودش ساخته بود، با غزلي از حافظ شيراز:

ما زياران چشم ياري داشتيم

خود غلط بود آنچه مي‌پنداشتيم

تا درخت دوستي كي بر دهد

.....

مجيد درخشاني اما تنظيم اين آهنگ را برعهده داشت؛ تصنيف بعدي هم "باد صبا" بود باز هم با تنظيم مجيد درخشاني؛ كنسرت در بخش نخست با همخواني گروه، آواز شوشتري، چهارمضراب بيداد و رندان مست به‌پايان رسيد.

پس از تنفسي طولاني كه به حدود 45 دقيقه مي‌رسيد، اجرا در بخش دوم، با "مرغ خوشخوان" در دستگاه شور همراه شد.

قطعات اين بخش را محمدرضا شجريان با تنظيم مجيد درخشاني و شعرهايي از حافظ شيراز و مولانا ساخته بود.

امسال اما تقاضاي اجراي تصنيف "مرغ سحر" از سوي حاضران در دوشب نخست كنسرت جواب داد.

تالار يك‌پارچه خواند: ...مرغ سحر ناله سر كن ......داغ مرا تازه تر كن .........زآه شرربار اين قفس را

بر شكن و زير و زبر كن ....

ساعت از 24 گذشت كه مردم مرغ سحر خوانان با دوربين‌هاي روشن موبايل‌هاشان تالار را ترك كردند.

نوازندگان گروه شهناز متشكل از سينا جهان‌آبادي - کمانچه، شاهو عندليبي - ني، حامد افشاري - قيچک باس، مهرداد ناصحي - قيچک آلتو، کاوه معتمديان - کمانچه، رادمان توکلي - تار، رامين صفايي - سنتور، حميد قنبري - تنبک، حسين رضايي نيا - دف، محمدرضا ابراهيمي - عود، مژگان شجريان - سه‌تار و مصطفي عميدي‌فرد - بم تار و رباب، بودند.

کنسرت محمدرضا شجريان با گروه شهناز پنج شب ديگر، - اول، دوم، ششم، هشتم و نهم تيرماه جاري- برگزار خواهد شد.

كساني که در خريد دوساعته‌ي بليط‌ها از طريق اينترنت موفق نشده بودند، طي برگزاري دوشب گذشته‌ي اجرا از حدود ساعت 17 مقابل تالار بزرگ كشور حاضر شده بودند و پيش از ايشان دلال‌هاي بازار سياه در محل ورودي سالن حضور داشتند؛ بليط‌ها دست‌كم به سه تا چهار برابر قيمت خريد و فروش مي‌شد. قيمت برخي از رديف بليط‌ها تا يك‌صدو 50 هزار تومان و بيشتر هم مي‌رسيد.

دو شب گذشته بليط‌ روزهاي ديگر کنسرت نيز با همين قيمت‌ها در حال خريد و فروش بودند.

گفته مي‌شود عوايد حاصل اين اجرا به ساخت مقبره‌ي شمس تبريز در شهر خوي اختصاص مي‌يابد.

پی نوشت:عدم حضور مدیر برنامه استاد شجریان (حمید رضا نوربخش)در دو شب برگزاری کنسرت شایعه اختلاف ایشان با استاد آواز را قوت بخشیده است.

پی نوشت ۲:همان طور که مستحضر هستید هنوز هیچ عکسی از این کنسرت در دست نیست.دوستانی که در این دو شب اجرای برنامه حضور داشتند و توانسته اند عکس های با کیفیتی از این برنامه تهیه کنند.می توانند با ارسال به ایمیل اینجانب انرا در وبلاگ با نام خودشان ملاحظه کنند.

                                                         mahmudi88@yahoo.com